Het klimaat in India wordt sterk beïnvloed door het Himalayagebergte en de Tharwoestijn; beide drijven de zomer- en wintermoessons aan. Het Himalayagebergte voorkomt dat koude Centraal-Aziatische winden het land in waaien. De overheersende klimaattypen zijn tropisch nat, tropisch droog, subtropisch vochtig en bergachtig.
Grote rivieren die hun oorsprong vinden in het Himalayagebergte zijn de Ganges en de Brahmaputra, die beide via Bangladesh uitmonden in de Golf van Bengalen. Belangrijke zijrivieren van de Ganges zijn de Yamuna en de Kosi. Het extreem kleine verhang van de Kosi, veroorzaakt door langdurige slibafzetting, leidt tot ernstige overstromingen en veranderingen in de loop van de rivier.
Grote rivieren op het vasteland, waarvan het grotere verhang overstromingen voorkomt, zijn onder meer de Godavari, de Mahanadi, de Kaveri en de Krishna, die ook uitmonden in de Golf van Bengalen; en de Narmada en de Tapti, die uitmonden in de Arabische Zee.
De kustlijn van India is 7.520 kilometer lang, waarvan 5.420 kilometer behoort tot het vasteland en de rest tot de eilanden. De kustlijn van het vasteland bestaat voor 43 procent uit zandstranden, 11 procent uit rotsachtige kusten, inclusief kliffen, en 46 procent uit wadden of drassige oevers. Kenmerkende kusten zijn onder meer de moerassige Rann of Kutch in West-India en de Sundarbans in Oost-India. De laatste wordt gedeeld met Bangladesh.
In de deltagebieden van de Ganges in India zijn door de lokale boeren eilanden aangewonnen door het aanleggen van dammen of ringdijken. In veel gevallen ligt de hoogte van deze eilanden niet hoger dan 1,5 tot twee meter onder het hoogwaterniveau. Hierdoor zijn de condities voor afwatering onder zwaartekracht slecht, zijn er veel moeilijkheden bij het sluiten van dijkdoorbraken en kan er aanzienlijke schade ontstaan door overstromingen. Inpoldering van dergelijk land wordt daarom als ontijdig of voorbarig beschouwd. Volgens de Indiase regelgeving kan geen land worden ingepolderd, totdat de hoogte hoger is dan 0,3 tot 0,5 meter beneden hoog water.
Zoals ik eerder in Polders in de regio Kuttanad, India op Flevolands Geheugen heb beschreven ligt de Kuttanadpolder in Kerala op sommige plekken op drie meter beneden MSL (gemiddeld zeeniveau). In het gebied zijn 1.231 polders met een totale oppervlakte van 55.000 hectare. Het totale gebied is 110.800 hectare, waarvan 28 procent gelegen is op ongeveer 1 meter boven MSL, 60 procent gelegen op 0,6 tot 2,2 meter beneden MSL en 12 procent bestaat uit onderling verbonden waterlopen. Dit zou impliceren dat ongeveer 66.000 hectare polders zijn. In deze gebieden was sprake van regelmatige problemen door overstromingen tijdens de natte moesson en het binnendringen van zout zeewater tijdens de droge moesson.
Om deze problemen het hoofd te bieden, startte de regering van de staat Kerala in 1950 een alomvattend plan voor de ontwikkeling van Kuttanad. Het plan omvatte de Thottapally-overlaat (1955) voor het rechtstreeks naar de zee afleiden van een deel van het overstromingswater van het bovenstroomse gebied van Kuttanad. Daarnaast voorzag het plan in de aanleg van de Thanneermukkom Bund (1975-1981), een zoutwaterbarrière over het smalle gedeelte van het Meer van Vembanad, en een sluis aan de zuidelijke grens van het laagland om te voorkomen dat zout water vanaf de zuidkant kan binnendringen. Sindsdien zijn er nieuwe inpolderingen geweest, waarvan de meest recente zich in water op 2,5 meter beneden MSL bevinden.
In de lagune van Koshia ligt een poldergebied van 50.000 hectare, en in de westelijke Sunderbans een gebied van ongeveer 360.000 hectare. De totale oppervlakte van de zoutmeren bij Calcutta is ongeveer 12.000 hectare. Van het gebied is ongeveer 7.000 hectare ingepolderd. In de staat Maharastra is ongeveer 80.000 hectare kustgebied ingepolderd. Er zijn bestaande en voorgestelde polders in de deltagebieden van de rivieren langs de oostkust van India waarin ook polders aanwezig zijn. Zo zijn er polders in de delta’s van de rivieren Cauvery, Godavari, Krishna en Mahanadi.
Tenslotte bestaat er al lang een plan om de Golf van Khambat af te sluiten en getijdengebieden in de golf in te polderen. Als dit zou gebeuren, dan is het veruit de langste afsluitdam ter wereld. Tot nu toe is de aanleg echter nog niet gestart.