De busverbinding van en naar Urk, 1953

1 geïnteresseerde

Johan van der Sloot vertelt:

autoweg urk

In 1948, negen jaar nadat Urk zijn status van eiland was kwijtgeraakt, kreeg de gemeente een wegverbinding met het 'oude land'. (foto J.D. Noske, Nationaal Archief/Anefo).

Men werkte Urk op alle mogelijke manier tegen. Toen ik in 1953 op Urk kwam, ging er een bus van Emmeloord naar Urk. Die reed over een klein rotpaadje dat niet geplaveid was. Dus als je in die bus zat, dan vloog je zo nu en dan met je hoofd tegen het plafond. Zo schokte dat. Dat was zelfs zo erg, dat ik er pijn van kreeg in mijn maag!

Ik moest naar Zwolle toe om de hoofdaktecursus te halen. Dat heb ik niet een jaar kunnen volhouden, want ik kon niet tegen die bus. Zo erg was dat! De verbinding tussen Emmeloord en Urk werd onderhouden met oude rotbussen die al een miljoen kilometer gereden hadden. Je kon niet fatsoenlijk rijden en reizen. Dat was in 1953, toen ik op Urk kwam! Die bus reed langs de Urkervaart wat nu de Urkerweg is naar Emmeloord, maar dat was een rotweggetje. Tollebeek was er nog niet. Je moest in Emmeloord overstappen.

Men vond het gewoon niet nodig de eerste jaren om een fatsoenlijke verbinding met Urk te maken. Ik heb het aan den lijve ondervonden! Een fatsoenlijke weg werd pas een paar later aangelegd, toen Tollebeek kwam, want toen hadden ze die weg naar Tollebeek nodig.

Bron: Batavialand te Lelystad, Project Cultureel Flevoland, Interview met Johan van der Sloot, 19 april 2005.

Alle rechten voorbehouden