De Marokkaanse gemeenschap in Lelystad

1 geïnteresseerde

De Marokkaanse gemeenschap heeft zich op een eigen manier ontwikkeld. Moestafa el Mhassani vertelt.

De nieuwe generatie Marokkanen, ca. 1980.

De nieuwe generatie Marokkanen, ca. 1980. Staand tweede van links Moestafa el Mhassani (bron Moestafa el Mhassani).

Alle rechten voorbehouden

Hoe is de gemeenschap gevormd? Komen ze uit tien verschillende delen van Marokko, dan hebben ze tien verschillende ideeën, want je bent gevormd door de omgeving waar je vandaan komt. Als je uit een dorpje in Marokko komt, waar de vrouwen echt gescheiden worden gehouden van de mannen et cetera, en daar vandaan komen tien gezinnen naar Nederland, dan hebben die tien gezinnen zeggenschap. Die hebben hun ideeën meegenomen en willen hier vasthouden aan hun ideeën. Maar als je daar vandaan maar één persoon hebt en de rest komt uit andere plaatsen in Marokko, dan ontstaat er een heel ander beeld. Dus, ik zeg niet dat je in Lelystad dat soort mensen niet hebt, die heb je wel, maar het zijn er niet veel. En die gaan dan mee met de anderen. Je past je aan! Dus, als je in de minderheid bent en het grootste gedeelte vindt dat onzin, dan moet je hen op den duur wel gelijk geven. […]

Gelukkig is de eerste generatie die met dat soort (ouderwetse) ideeën bezig was, langzamerhand aan het wegvallen – laat ik het netjes zeggen – en je krijgt een nieuwe generatie. Maar die nieuwe generatie heeft zich hier gevormd, wel met een beetje ideeën van wat daar vandaan komt, maar dat is ook al hier een beetje verwaterd. Er blijft iets over, maar het grootste gedeelte heeft Nederlandse ideeën, Marokkaans-Nederlandse ideeën.

Bron: Batavialand te Lelystad, Project Nederlanders – Wereldburgers, interview met Moestafa el Mhassani op 8 februari 2013 te Lelystad.

Alle rechten voorbehouden