Een origineel kunstwerk?

De Kunstbaan in Zeewolde (III)

Karel Wethmar, één van de ontwerpers van Zeewolde, vertelt over het ontstaan van de Kunstbaan. De wereldberoemde kunstenaar Richard Serra kreeg een uitnodiging hier aan mee te werken.

Sea Level2

Sea Level, het befaamde landschapskunstwerk van Richard Serra in Zeewolde (collectie J. Poelhekke).

Alle rechten voorbehouden

Het idee om Serra uit te nodigen was natuurlijk prachtig, maar met alle respect… Het is een uniek gebeuren natuurlijk, die ‘muur van Serra’, maar echt origineel is het niet. Ik weet nog dat hij vanuit Amerika overkwam, en in Zeewolde rond keek, het park zag en toen dacht:

“Nou, misschien is het wel mooi om te laten zien waar de zeespiegel ooit gezeten heeft.”

Vandaar dat het ook Sea Level heet: het geeft precies de hoogte aan van het zeeniveau. Maar ik zou haast zeggen: van de Wieringermeer tot aan Flevoland, op vele plekken, is natuurlijk te zien waar de oude zee was. Dus het was natuurlijk niet echt origineel. Maar ja: Serra had dat zo in z’n hoofd, en in die zin kun je daar natuurlijk wat kanttekeningen bij zetten.

Wat ook overigens wel aardig is om te vermelden: Serra is all over the world bekend vanwege zijn werken in Cortenstaal, dus roestige staalplaten. Dat had hij natuurlijk voor de muur in Zeewolde ook bedacht. Maar we kwamen er al snel achter dat dat een enorme kostbare geschiedenis zou worden. Dat zouden wij dan moeten betalen; dat deed meneer Serra natuurlijk niet zelf. Dat werd de gemeente en de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders toch wel iets te veel. Dus toen is bedacht dat lokale aannemers, die natuurlijk al volop bezig waren in Zeewolde, daar hun steentje daar aan konden bijdragen. Dus toen is er voor gekozen om in plaats van een stalen wand een donker gekleurde betonwand neer te zetten. omdat die aannemers daar natuurlijk makkelijk mee uit de voeten konden. Dus op die manier is dat, overigens in goed overleg  met Serra, ontstaan.

Bron: Landschapsbeheer Flevoland, interview van Marina van Arendonk met Karel Wethmar, 16 juli 2019.

Alle rechten voorbehouden