“De kleinste werd staartschutter”

De opleiding van Francis McCaw

Francis McCaw meldde zich als achttienjarige aan bij de Royal Canadian Air Force. Hij werd uiteindelijk geen piloot of navigator, maar staartschutter. Zijn neef Richard (oomzegger) vertelt:

Francis McCaw In Tiger Moth

Francis McCaw in een Tiger Moth, een tweedekker uit de jaren dertig. De foto werd vermoedelijk genomen tijdens zijn opleiding (bron: collectie familie McCaw).

Alle rechten voorbehouden

Kijk, als je zijn documenten en cursusverslagen leest… Degenen die zich bij de Canadese luchtmacht aanmeldden, kregen allerlei trainingen. Francis kreeg ook een opleiding tot piloot, net als Harry Farrington, de andere Canadees. Maar beiden zakten jammerlijk. Als je de commentaren bij de documenten leest; die waren niet bepaald vleiend! Wat betreft de andere cursussen die hij volgde; in Ontario waren verschillende plekken waar bemanningsleden werden opgeleid. De opleidingen voor schutters en bommenrichters vonden plaats in de plaats Mountain View, vijftien kilometer ten zuiden van Belleville. Francis werd daar opgeleid tot staartschutter en hij kreeg wat training op het gebied van kaartlezen en navigatie. […]

Iedere jongeman die naar de opleiding ging – dat gold zeker niet alleen voor Francis – zei waarschijnlijk: “Ik wil graag vliegen.” Maar Francis was niet alleen de jongste van zijn bemanning, maar ook de kleinste. De kleinste man werd meestal staartschutter, omdat de geschutskoepels in een bommenwerper erg krap zijn. [...]

Hij zat in een geschutskoepel bij de staart. Sommige geschutskoepels zaten geloof ik meer aan de voorkant van het toestel. Maar wie achterin zat, stond er eigenlijk alleen voor. Het was het geïsoleerde deel achterin. Het vliegtuig was enorm, maar dat deel was eigenlijk heel erg klein. Maar als je kijkt naar wat de bemanningsleden droegen; zeer zware laarzen en dikke pilotenjassen. Daar hadden ze wel genoeg aan om warm te blijven. En Francis was Canadees!

Bron: Erfgoedpark Batavialand, Project Short Stirling, Interview met Richard McCaw, 18 november 2020.

Alle rechten voorbehouden