"Dat negatieve gedoe is nu achter de rug"

De reputatie van Lelystad

William van der Meulen was in de jaren tachtig verantwoordelijk voor de stadspromotie van Lelystad. Dat was moeilijk, want het ging toen niet goed met Lelystad en in de landelijke pers had de stad een slechte naam. Intussen zijn de tijden wel veranderd:

Lelystad : winkelcentrum De Gordiaan, 1985

Winkelcentrum De Gordiaan in Lelystad in 1985.

Alle rechten voorbehouden

Op een gegeven moment kopte De Telegraaf dat Lelystad eng was. Dat hebben wij natuurlijk niet over onze kant laten gaan, mensen! Onder mijn regie en die van de hoofdredacteur van het Lelystads Dagblad is een zogenaamde spontane inzamelingsactie opgezet, om een zaterdagse achterpagina van De Telegraaf in te huren. Inwoners, bedrijven, winkeliers en allerlei instellingen hebben daarvoor geld over gemaakt.

"Morgen staat in De Telegraaf een paginagrote advertentie dat zij een typefout hebben gemaakt, toen ze zeiden dat het hier eng is. In de advertentie staat dat het vermaledijde dagblad een 'i' vergeten is, want Lelystad is niet eng maar enig",

vertelden we aan een ieder die het maar horen wilde.

De negatieve aspecten van Lelystad, de groeistuipen kwamen steeds weer in de schijnwerpers. Dat kwam mede door de journalistiek. Een stuk verdwijnt in het archief, een volgende journalist duikt in dat archief en komt alleen maar negatieve aspecten tegen van nu meer dan een kwart eeuw geleden. Als jonge, beginnend journalist durf je je niet te verzetten tegen wat in het archief staat. Dat negatieve gedoe is nu grotendeels achter de rug.

Nu zeggen mensen uit de Randstad: in Lelystad krijg je veel meer woonvolume voor lagere prijzen. En een groot bedrijf als Inditex heeft laatst 32,5 hectare grond gekocht. Die keken alleen naar beschikbaarheid en of het bestemmingsplan het toeliet. Lelystad is prima bereikbaar met trein, over water en over de snelweg.

Bron: Interview van Mario Withoud met William van der Meulen, 9 juli 2018.

Alle rechten voorbehouden